Az ellipszis gépek évről évre egyre népszerűbbé válnak az otthoni felhasználók körében. Ez részben köszönhető annak, hogy számos előnyük van más otthoni edzőgépekkel szemben. 

Ezen az oldalon ezeken az előnyökőn túl megnézzük azt is, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venned vásárláskor, hogy biztosan a számodra legjobb ellipszis gépet vásárold meg. Mindezek előtt pedig bemutatunk néhány modellt, amiket a tesztek, vásárlói vélemények és ár alapján érdemes lehet megvásárolnod.

A legjobb elliptikus trénerek közül néhány 2021-ben - kutatásunk + vásárlói vélemények alapján

Vásárlási útmutató

Az ellipszis gépek évről évre egyre népszerűbbé válnak az otthoni felhasználók körében. Ez részben köszönhető annak, hogy számos előnyük van más otthoni edzőgépekkel szemben. 

Ezen az oldalon ezeken az előnyökőn túl megnézzük azt is, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venned vásárláskor, hogy biztosan a számodra legjobb ellipszis gépet vásárold meg. Mindezek előtt pedig bemutatunk néhány modellt, amiket a tesztek, vásárlói vélemények és ár alapján érdemes lehet megvásárolnod.

Hogyan működik az eszköz?

Az elliptikus trénereket angolul “cross trainer”-nek is hívják, mivel a rajtuk végzett mozgás hasonlít a sífutáshoz. Egy alapvető különbség van a két mozgás között: az elliptikus tréneren a lábak elliptikus pályán mozognak – tehát nem párhuzamosan a talajjal – innen az eszköz neve.

A működési elvük igen egyszerű: mindegyikben van valamilyen megoldás, ami ellenállást generál. Általában az ellenállás mértéke állítható. Ha nagyobb az ellenállás, nehezebb a mozgás, így több kalóriát tudsz egységnyi idő alatt elégetni. A működési elve tehát nagyon hasonló a szobakerékpárokéhoz. A különbség, hogy az ellipszis gépen állni kell és sífutáshoz hasonló mozgást kell végezni.

Elliptikus tréner típusok

Az ellipszis gépeket általában a meghajtásuk módja alapján szokták 3 fő kategóriába sorolni. Van olyan típus, ami jellemzően halkabb, mint a többi, valamint olyan, ami valamivel kisebb helyet foglal, mint a többi, de nincsenek drasztikus különbségek közöttük. 

  • Fronthajtásos – Ezeknél a gépeknél a lendkerék az eszköz elején található, jellemzően egy nagy műanyag borítás alatt. A pedálok a gép elején található műanyag borítás alá csatlakoznak. Általánosságban elmondható, hogy ez a leghangosabb típus
  • Középhajtásos – Sok szempontból ez az ellipszig épek csúcsa. Működése csendes és sima. A lendkerekek a gép közepén találhatók, amihez közvetlenül csatlakoznak a pedálok. Ezeket a modelleket a gyártók inkább professzionális felhasználásra szánják, háztartásokban kevésbé elterjedtek a magasabb árcédula miatt.
  • Hátsó hajtásos – A legelterjedtebb otthoni elliptikus tréner típus a hátsó hajtásos. A lendkerék a pedálok mögött, a gép hátsó részén található. 

Ellipszis gépek fő előnyei

Amint az oldal elején írtuk, az elliptikus gépeknek van néhány előnye sok más otthoni edzőgéppel szemben, ami hozzájárul a népszerűségük növekedéséhez.

  • Teljes testes edzés – A szobabicikliktől eltérően az elliptikus trénerek az egész testet átmozgatják. A lábaknak nagyobb, a karoknak kisebb ellenállással kell megküzdenie. Az ellpitikus mozgásnak köszönhetően nem csak a karokat és lábakat edzi, hanem a test középső részét, így többek között a hasizmokat is.
  • Kiváló kalóriaégető – Annak köszönhetően, hogy sok nagy izomcsoport vesz részt a mozgásnak, az ellipszis gépek nagyon hatékony kardió eszközök. Sok más gépnél több kalóriát lehet velük elégetni egységnyi idő alatt. Az, hogy konkrétan mennyit több mindentől függ – például a testsúlytól és az ellenállás mértékétől – de, hogy legyen elképzelésed, mennyire hatékony: 200 kalóriát fél óra alatt viszonylag simán el lehet vele égetni.
  • Változatos – Alapesetben a lábak és a karok egyaránt részt vesznek a mozgásban – a lábak valamivel nagyobb mértékben. Azonban ennek nem kell feltétlen így lennie. Te döntöd el, hogy melyik izomcsoportra helyezed a hangsúlyt. Amennyiben inkább a lábadat és a hasizmodat akarod edzeni, engedd el a gép karját és csak a lábaidat használd a meghajtására. Ha a karizmokra akarsz fókuszálni, hajtsd meg a gépet elsődlegesen a karjaiddal. Bármikor kedved szerint áthelyezheted a hangsúly az alsótestre vagy felsőtestre, így változatossá téve az edzéseket.
  • Kíméletes az izületekkel – Mivel a lábfejed a mozgás folyamán végig kapcsolatban marad a pedállal, sokkal kisebb behatás éri az ízületeidet, mint például futógépen futás vagy akár sétálás közben. Az izületekre gyakorolt hatás szempontjából hasonlít a szobakerékpárra – viszont hatékonyság szempontjából felülmúlja. Amennyiben tehát egy olyan hatékony otthoni edzőgépet keresel, ami kíméletes a testeddel, az ellipitikus trénernél nem nagyon fogsz jobbat találni.
  • Csendes – A működési elvből adódik még egy előny: sok más gépnél halkabban működnek, ami úgyszintén ideális otthoni edzőgéppé teszi az ellipszis trénereket.

Vásárlási szempontok, amiket érdemes figyelembe venned

Amennyiben eldöntötted, hogy elliptikus trénert vásárolsz otthonra, olvasd el ezt a részt. Itt összegyűjtöttük neked azokat a fő szempontokat, jellemzőket, amiket érdemes figyelembe venned. Ez megkönnyíti a különböző modellek összehasonlítását és így a választást.

Ár

Mint az szinte bármilyen típusú termék esetben elmondható, a legjobb úgy nekiállni a keresgélésnek, hogy van a fejedben egy összeg, aminél többet nem szeretnél költeni. Így rögtön a legelején leszűkítheted a listát és amennyiben elég konkrét a büdzséd, csak néhány gépet kell összehasonlítanod.

Ellipszis gépet lehet vásárolni 70.000 Ft körül, de akár 500.000 Ft-ért is. Az áruk tehát igen széles skálán mozog. Az ár természetesen függ a márkától, a beállítási lehetőségek számától, valamint attól, hogy vannak-e a gépen extra funkciók. 

Márka

Ha már szóba került a márka: ez is egy szempont, amit figyelembe vehetsz vásárláskor. Ha van már bármilyen otthoni edzőgéped, amivel elégedett vagy, nézd meg, hogy ugyanaz a gyártó készít-e elliptikus trénereket is.

Vásárlói visszajelzések olvasásával töltött néhány órát követően úgy tűnik egyébként, hogy nincs egyértelmű összefüggés a márka ismertsége és a vásárlói elégedettség között. Sok olyan 100.000 Ft alatti, kevésbé ismert gyártó által készített gép van, amivel nagyon elégedettek a felhasználók. 

Ennek oka az lehet, hogy az otthoni felhasználás általában nem túl megerőltető ezeknek a gépeknek, s így a márkás – minőségibb anyagokból készített – gépek vásárlása inkább konditermek esetében indokolt.

Méret

Ha eldöntötted, hogy elliptikus trénert vásárolsz, valószínűleg arról is van egy viszonylag határozott elképzelésed, hogy hova fogod tenni. Fontos, hogy oda is férjen a kiválasztott gép. Érdemes tehát lemérned a helyének a területét és olyan gépet vásárolnod, ami biztosan odafér.

Teherbírás

Ellipszis trénereket különböző teherbírással készítenek a gyártók. Teherbírás alatt a felhasználó tömegére kell gondolni. A legtöbb gép teherbírása minimum 100 kg. Vannak olyanok, amelyek ennél jóval többet bírnak. Néhány modell teherbírása 135 kg vagy akár 150 kg is lehet. Léteznek gépek ennél nagyobb teherbírással is, viszont azokért jelentős prémiumot kell fizetni.

Lépéshossz

A gép lépéshossza is egy fontos vásárlási szempont. Ezt a gyártók centiméterben adják meg és a következőt jelenti: a maximális távolság az elöl lévő láb sarka és a hátul lévő láb eleje között. Logikus, hogy általában minél magasabb valaki, annál nagyobb az átlagos lépéshossza és vica versa. 

Érdemes tehát ezt is figyelembe venned választáskor. Praktikus lehet például, ha előzetesen leméred, hogy mekkora az ideális lépéshossz számodra.

Lendkerék súlya

A lendkerék súlyát kilogrammban adják meg a gyártók. Azért fontos elliptikus tréner jellemző, mert összefüggés van közötte és a gép maximális ellenállása, valamint a gép futásának simasága között. Általánosságban elég ha azt megjegyzed, hogy minél nehezebb a lendkerék, annál jobb.

Terhelésszint – ellenállás

Amikor az ellenállásról van szó, elliptikus trénerek esetében két különböző dologra lehet gondolni: a maximális ellenállásra, valamint az ellenállási szintek számára.

Sajnos előbbiről, adott gép maximális ellenállásáról nem fogsz információt találni. Utóbbiról, a terhelésszintek számáról igen, viszont ez félrevezethet. Attól, hogy egy adott gépen több szintet lehet beállítani, még nem biztos, hogy magasabb a beállítható maximális ellenállása, sőt.

Garancia

Bár az ellipszis trénerek ára széles skálán mozog, még a legolcsóbbak is több tízezer forintba kerülnek. Így fontos szempont kell legyen a garancia is. Nem megfelelő vagy nem elég hosszú garancia esetében, ha meghibásodik a gép, sok pénzt bukhatsz. Legyen tehát ez is egy szempont, ami alapján összehasonlítod a lehetséges befutókat.

Extrák

  • Pulzusmérő – Napjainkban már sok olcsóbb gépet is ellátnak pulzusmérővel. Nem minden esetben igaz, de általánosságban elmondható, hogy minél drágább a gép, annál nagyobb energiát fektet a gyártó abba, hogy minél pontosabb legyen a pulzusmérő és minél több információt adjon vissza.
  • Programok – Már a közepes árú modellek esetében is vannak előre betáplált programok, amik segítségével például intervallum edzést csinálhatsz anélkül, hogy neked kellene manuálisan állítani az ellenállást – a gép mindezt automatikusan, előre beprogramozott módon elvégzi.
  • Döntés – Vannak olyan gépek, amiket néhány fokban megdönthetsz. Ez azért hasznos, mert más és más izomcsoport terhelődik jobban attól függően, hogy milyen szöget zár be a tested a géppel. Az ilyen gépekkel tehát még változatosabbá teheted az edzéseidet.

Konklúzió

Ezzel a végére is értél vásárlási útmutatónknak. Most már mindent tudsz az elliptikus trénerekről ahhoz, hogy gyorsan le tudd szűkíteni a listát néhány gépre, s azokat könnyedén össze tudod hasonlítani, hiszen tudod, hogy milyen fő szempontokat érdemes figyelembe venned. Jó sportolást kívánunk az új géppel!